In pseudo lumea asta de afaceri de la noi, multi se dau rotunzi ca participa la evenimente de business. Prin prisma joburilor pe care le-am avut, am participat la o serie de evenimente de genul asta. Fie ca au fost expozitii, targuri, congrese, conferinte, lansari etc. TOATE au fost apa de ploaie din punct de vedere al eficientei business si chiar al networkingului.
“hai sa facem un eveniment prin care sa…” se traduce prin “hai sa mai iasim putin de sub din birou”, mai o gustarica, un suculet, un vinisor si de ce nu, chiar un flirt nevinovat, pentru ca nu-i asa, si corporatistii sunt oameni si n-au timp de insuratore relationare.
Astea sunt evenimentele de business la noi, si nu numai: niste unii organizeaza un eveniment la hotelul X de 7 stele, ca sa arate ca le merge bine afacerea si ca au bani, la care niste altii spun ceva irelevant pentru cei care se prefac ca-i asculta si iau notite. Notitele sunt pentru eventualul mail de raportare catre sef, pentru a-l ajuta sa faca niste fraze pompoase. Atat.
Nici pe afara lucrurile nu stau mai altfel. Firmele sunt prezente acolo pentru ca trebuie, sa arate ca sunt in piata si ca inca mai traiesc. Se intalnesc cu aceeasi jucatori, concurenti, clienti… reprezentati de multe ori de aceiasi oameni.
Ce carti de vizita, schimb de impresii, “gasim solutii de colaborare”, ce mailuri, ce follow-up-uri… povesti! Niciodata nu am auzit pe nimeni sa fii legat un parteneriat de business sau sa fi demarat discutiile pentru vreun “deal” concret in urma participarii la astfel de evenimente. NICIODATA!
Unul din evenimentele la care am participat anul asta, era chiar axat pe ideea gasirii de parteneriate, colaborari, pus fata in fata cererea cu oferta. Formatul era chiar astfel alcatuit: din lista de participanti pe care o primeai anterior, vedeai descrierile fiecaruia inscris acolo si alegeai cu cine vrei sa stai de vorba la masa.
Intr-o sala mare de la Casa Poporului, dupa o deschidere ceremonioasa, au inceput discutiile intre firme venite din zona Europei de Est, Balcani, p’aci. Mese din loc in loc, cu cate 4-5 locuri gazduiau pe cei invitati acolo. Erau niste “moderatori” care aveau grija ca tot timpul cineva sa discute cu altcineva sa-si prezinte business-ul si sa vada daca pot gasi puncte comune de interes bla bla bla…
Sunt sigur ca in urma unui astfel de eveniment, specializat pe legarea de parteneriate intre firme, nu s-a intamplat NIMIC.
De ce?
Pentru ca adevaratele dealuri nu se fac asa. Se fac la nivel inalt de sus in jos. Seful X se vede la o bauta cu seful Y si pun tara la cale. In scurt timp se activeaza puietii de mai jos, managerii de mijloc “negociaza” detaliile, juristii pun la cale contractul, marketingul pregateste strategia si viata merge mai departe pe langa noi…
Cam da… Bani multi, aruncati pe geam. Am participat doar de doua ori la niste targuri de software (sic) facute de CCIAT. Niciun contract nou…
Ce zici de team-building-uri?
In team building se pot lega relatii :))